inloggen
prospector

Een eigen zaak starten!

Een eigen zaak starten kost handenvol geld. Een bedrijfswagen, computer, gsm, bureau... Een naamkaartje komt vaak als laatste op het verlanglijstje van de startende ondernemer. Ten onrechte. 

Uw naamkaartje vertelt immers veel, zoniet alles, over uw zin voor kwaliteit, orde, ambitie, en nog veel meer. Ook uw logo, huisstijl, website, bedrijfsdrukwerk... schenk er best aandacht aan van bij de start.

Ga ervoor!
Voel je vrij en geniet ervan! Werk hard, dag en nacht, neem je zorgen mee naar bed, wees nooit tevreden, blijf volhouden, blijf ver vooruit kijken, blijf optimistisch.

Bijna 25 jaar geleden heb ik de stap gezet. Ik weet nog steeds niet of het een moedige stap was of een domme. Maar spijt van mijn beslissing heb ik nooit gehad. Geen seconde.

Maar indien ik toen wist wat ik nu weet, tja dan... Met deze bijdrage wil ik mijn ervaring delen met jonge starters. Ik ben gewoon Jan met de pet, geen professor, geen wetenschapper, geen reclamegoeroe. Maar 25 jaar ervaring met bedrijfscommunicatie heeft me toch wat geleerd.

Logo
Wie een eigen zaak start, denkt al vlug aan een eigen logo. Je kan zelf beginnen tekenen of de vraag stellen aan een professional. Wanneer je zelf aan de slag gaat, hou dan best rekening met wat volgt.

Zorg ervoor dat het logo simpel is. Hoe minder lijnen en kleuren hoe beter. Het is immers belangrijk dat een logo flink kan uitvergroot worden, maar het moet ook piepklein kunnen verschijnen. 

Een logo is een tekening waarin een woord voorkomt. Coca-Cola bijvoorbeeld heeft een bekend logo. Een embleem is een tekening zonder tekst. Nike heeft een bekend embleem.

Kies één of meerdere kleuren, en wijk daar niet meer van af. Hier zit een eerste valkuil wanneer je zelf een logo ontwerpt. Vroeg of laat zul je je logo willen laten verschijnen op een reclamebord, briefpapier, naamkaartjes. Schilders werken met RAL-kleuren. Een aantal drukkerijen werkt met Pantone-kleuren. Andere drukkers werken met een combinatie van vier kleuren: cyaan, magenta, geel en zwart. Websitebouwers werken met RGB-kleuren. Wanneer een logo wordt ontworpen door een professional, dan zal deze vooraf de kleuren nauwkeurig bepalen en u een lastenboekje bezorgen waarmee je leveranciers later feilloos verder kunnen. 

Test je nieuwe logo uit. Plaats het op een naamkaartje, op de zijkant van een auto, op een reclamebord, op een website. Soms is een prachtig ontwerp helemaal niet meer prachtig wanneer het verschijnt als miniatuur. Of wordt het onleesbaar. Of lijkt het plots op iets helemaal anders.

Vraag de mening van enkele vertrouwelingen. Maar hou daarmee ook weer niet téveel rekening. Een dromedaris is een renpaard dat door een ploeg van ontwerpers werd gebouwd en waarbij ieder zijn zin wilde. 

Pas je logo toe op je hele huisstijl. Elke onderneming heeft een eigen huisstijl. Geen huisstijl is ook een huisstijl. Het logo moet niet alleen passen bij je naamkaartjes, maar vooral ook bij jezelf, bij je kantoor, bij je manier van werken en leven. Klanten zien aan je logo wie je bent en hoe je zaken doet. 

Wees vooral consequent. Pas je huisstijl overal toe.

Prospector ontwerpt een logo en een hele huisstijl tegen een gemiddeld budget van 1.250,- euro. Meer informatie daarover vind je hier.

Drukwerk
Je hebt in de aanvangsfase misschien niet veel drukwerk nodig, afhankelijk van je activiteiten. Brieven en facturen kan je gemakkelijk opmaken in Word of in Excel en zelf printen of versturen per post. Of je kan er een pdf-bestand van maken en dit verzenden via e-mail.

Wat je wel nodig hebt, dat zijn naamkaartjes. Druk deze zeker niet met je eigen printer: je klanten zien dat gewoon. Het kost slechts 25,- euro voor 100 professioneel gedrukte naamkaartjes. En 1.000 kaartjes heb je al voor zowat 50,- euro! Hetzelfde geldt voor omslagen. Het drukken van omslagen 114 x 229 mm, met venster en strip, kost ongeveer 100 euro voor 500 exemplaren. 

Kies een drukker in je buurt. Slechte drukkerijen bestaan haast niet meer. Wel is het zo dat elke drukker een eigen specialiteit heeft. Sommigen drukken digitaal met een professionele printer en vooral kleine series en/of gepersonaliseerd drukwerk. Andere drukkers zijn gespecialiseerd in zeefdruk en drukken op kunststof, hout, metaal en andere materialen. Op kleine drukpersen gaat het in Pantone-kleuren: één, twee, drie of nog meer kleuren. Grotere drukkerijen werken vaak in vier of meer kleuren: CMYK, al dan niet gecombineerd met vernis, en/of Pantonekleuren.

Prospector zorgt voor uw drukwerk van a tot z. We kiezen de meest geschikte drukker en we regelen alles voor jou. We rekenen de netto-prijs van de drukkerij, plus de tijd die we aan het drukwerk besteden: ontwerpen, drukklaar maken, bestellen, afhalen en eventueel leveren bij jou. Meer informatie en prijsoverzichten vind je hier.

 

Website
Een website, zoals deze bijvoorbeeld, is absoluut niet moeilijk te bouwen. Je typt maar wat aan, zoals ik hier nu bezig ben. Wel heb je een domeinnaam nodig. Wil je een .be-domeinnaam, surf dan naar dns.be. Je kan daar uitvinden of de naam nog beschikbaar is. En onder de knop Registrars vind je een passend bedrijf waar je terecht kan om de naam te registreren en waar ook je website kan gehost worden.

Heb je geen zin om dat alles zelf te doen? Prospector kan je helpen! Een domeinnaam registreren we tegen de prijs van 20,- euro per jaar. Het hosten van een website kost 50- euro per jaar voor een niet al te uitgebreide site. En een mini-website bouwen kost helemaal niet veel. Enkele richtprijzen en meer informatie vind je hier.

Prospector zorgt ook voor een goede score in de zoekrobots. Wanneer je in Google even zoekt naar scoren in de zoekrobots dan vind je ons wel ergens :-)

Je kan ook een website of een webshop laten bouwen die je zelf verder onderhoudt. Je plaatst nieuwe beelden, nieuwe teksten, nieuwe pagina's op een eenvoudige manier. Deze website werd ook zo gebouwd. Dat doen we met Drupal, een wereldwijd bekend platform, ontwikkeld door de Antwerpenaar Dries Buytaert. Meer Informatie daarover vind je hier.

Heb je vragen? Bel gerust even vrijblijvend naar 03 311 52 48. 

Veel succes met je eigen zaak!